18 listopad 2018

Nie daj się miażdżycy!

Miażdżyca jest chorobą podstępną i niebezpieczną dla zdrowia i życia.

 

Istotą miażdżycy są wyjątkowo niekorzystne zmiany wewnątrz ścian tętnic. Spowodowane są one odkładaniem się złogów zawierających głównie cholesterol. Następuje wówczas zwężenie światła tętnic, zmniejszenie przepływu krwi i niedotlenienie tkanek - zwłaszcza mózgu, mięśnia sercowego i kończyn dolnych. Grozi to udarem mózgu, zawałem serca, chorobą Bürgera, nadciśnieniem tętniczym. Preparaty roślinne mają duże znaczenie w zapobieganiu i leczeniu tej choroby, jeśli są stosowane regularnie przez dłuższy czas. Największą rolę odgrywają karczoch i czosnek, ale pomocne są także głóg(wpływa na krążenie wieńcowe) i miłorząb japoński(wpływa na krążenie mózgowe).

 

Profilaktyka miażdżycy sprzyja przestrzeganie następujących zasad racjonalnego żywienia:

  • Wybieraj zdrowe produkty spożywcze (patrz  dieta antymiażdżycowa).
  • Ogranicz spożycie określonych produktów, wymienionych w diecie antymiażdżycowej.
  • Ogranicz liczbę posiłków.
  • Wybieraj porcje rozsądnej wielkości. Nie jedz zbyt dużo. Kończ posiłek z  poczuciem niedosytu, tak że jeszcze z chęcią byś coś przekąsił.
  • Unikaj dokładek.
  • Zapoznał się ze składem gotowych produktów spożywczych. Czytaj etykiety, i wybieraj produkty o mniejszej zawartości tłuszczów nasyconych i kalorii.
  • Ogranicz spożycie produktów bogatych w węglowodany, takich jak: krakersy, ciasteczka i inne desery, przekąski oraz napoje słodzone typu cola.

 

W planie codziennych czynności koniecznie uwzględniaj aktywność fizyczną. Nie siedź w domu, idź na spacer, uprawiaj sport!

 

REKLAMA

 

 

Sprawdź, co jeszcze możesz zrobić dla siebie i swojego zdrowia:

  • Ogranicz  czas  siedzenia i ogólnego bezruchu.
  • Więcej spaceruj, rzadziej korzystaj z samochodu, gdy nie jest to konieczne i niezbędne.
  • Przejdź się po schodach, unikaj windy.
  • Wysiadaj z autobusu kilka przystanków wcześniej i pokonuj pozostałą trasę na piechotę.
  • Poświęć trochę czasu na aktywną pracę w ogrodzie jak: koszenie trawy, grabienie liści, kopanie ogrodu, sadzenie.
  • Oglądaj telewizję w sposób aktywny, wykonując ćwiczenia fizyczne, sprzątając lub jeżdżąc na rowerku treningowym.
  • W sposób aktywny spędzaj wolny czas z dziećmi.
  • Spaceruj żwawym krokiem przez 10 minut przed pracą.
  • Biegaj, spaceruj lub uprawiaj nordic walking.
  • Jeździj na rowerze.
  • Pływaj lub ćwicz w wodzie.
  • Graj w koszykówkę lub inne gry sportowe.
  • Pływaj kajakiem.
  • Uprawiaj turystykę narciarską.
  • Tańcz.
  • Bierz udział w programie ćwiczeń fizycznych w pracy, domu, szkole lub sali gimnastycznej, treningowej w fitness klubie.

 

Dieta antymiażdżycowa:

Wybieraj najczęściej:

  • Z pieczywa i produktów zbożowych: pieczywo ziarniste, żytnie, płatki śniadaniowe(szczególnie z całych ziaren),makarony.
  • Warzywa: świeże, mrożone lub z puszki, bez dodatku tłuszczu, sosu lub soli; w ilości: 3-5 porcji dziennie. Nie stroń od sycących ziemniaków, fasoli i grochu!
  • Owoce: świeże, mrożone lub z puszki(te niestety mają więcej cukru); w ilości: 2-4 porcji dziennie.
  • Z produktów mlecznych: mleko o niskiej zawartości tłuszczu lub odtłuszczone, maślankę, jogurty, serki ziarniste, sery bez tłuszczu lub o niskiej jego zawartości w ilości:2-3 porcji dziennie.
  • Jaja: do 2 żółtek na tydzień, białka lub zamienniki jaj.
  • Z mięs, drobiu, ryb: Chude części polędwicy, schabu udźca, chudy hamburger, wędliny z chudego mięsa lub białka soi, drób bez skóry, ryby w ilości: do150g dziennie.
  • Z tłuszczów i olejów: oleje zawierające tłuszcze nienasycone, miękkie lub płynne margaryny, tłuszcze roślinne do smarowania pieczywa, sosy do sałatek, tłuszcze z nasion i orzechów. Ilość dostosowana do indywidualnego zapotrzebowania kalorycznego organizmu.
  • Inne składniki leczniczej diety: - margaryny zawierające stanole i sterole, - źródła rozpuszczalnego błonnika: jęczmień, owiec, płesznik, jabłka, banany, jagody, owoce cytrusowe, nektarynki, brzoskwinie, gruszki, śliwki suszone, brokuły, brukselka, marchew, fasola, groch, -produkty sojowe: tofu, miso.

 

Unikaj:

  • Z pieczywa i produktów zbożowych: pieczywa pszennego, produktów cukierniczych, takich jak: pączki, herbatniki, bułki maślane, rogaliki francuskie, ciasteczka, oraz: chipsów, prażynek, krakersów, kukurydzy prażonej z dodatkiem tłuszczu.
  • Z warzyw: smażone lub przygotowane z masłem, serem lub sosem zawierającym śmietanę
  • Z owoców: smażone, podawane z masłem lub śmietaną
  • Codziennego spożywania jaj lub żółtek jaj!
  • Z mięs, drobiu i ryb: - bardziej tłustych kawałków mięsa: żeberek, steków z kością, hamburgerów, bekonu, kiełbasy, - wędlin: salami, mortadeli, - parówek, - podrobów: wątróbki, móżdżku, drobiu ze skórą, - smażonego mięsa, drobiu, ryb.
  • Z tłuszczów i olejów: masła, tłuszczu do pieczenia, twardej margaryny, czekolady.

 

Ciekawostki:

  • Miąższ grejpfrutów zawiera pewien rzadki rodzaj pektyn(w przegrodach i błonach komórek, nie w soku), które mają działanie przeciwmiażdżycowe!
  • Badania wykazały, że u osób, które zaczęły przyjmować więcej niż  50mg dziennie witaminy C (oprócz produktów żywnościowych obfitujących w tę witaminę) ryzyko choroby wieńcowej zmniejszyło się aż o 28 procent.
  • Likopen – naturalny barwik znajdujący się w czerwonych owocach ma dobroczynne działanie na człowieka. Naukowcy z Toronto wykazali, że likopen utrudnia utlenianie złego cholesterolu, a to właśnie powoduje miażdżycę. Badacze z Północnej Karoliny udowodnili, że osoby z wysokim poziomem likopenu rzadziej są ofiarami zawałów serca. Naukowcy z Harvardu przeprowadzili 6 -letnie badania ok. 50 tys. mężczyzn, z których wynika, że choroba prostaty dotyka znacznie rzadziej tych, którzy jedzą przetwory z pomidorów – likopen w ketchupie, sosie czy koncentracie pomidorowym jest lepiej przyswajalny przez organizm dzięki tłuszczowi, jaki się w nich znajduje. Likopen łagodzi też skutki promieniowania ultrafioletowego, wspomaga układ odpornościowy i chroni przed nowotworami układu pokarmowego.

 


Magdalena Gryczke

PrzyjaznyWroclaw.pl

Share

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Ostatnie komentarze

Partnerzy